Płatności zbliżeniowe
To najważniejsza innowacja na rynku kart płatniczych w ostatnich latach. Dzięki szybkiemu rozwojowi sieci akceptantów i obniżeniu opłat za użytkowanie, usługa jest coraz bardziej powszechna. Szacuje się, że dotychczas w Polsce banki wydały już 3 miliony kart zbliżeniowych. Rozwiązanie to dedykowane jest głównie dla transakcji niskokwotowych, które muszą być dokonywane sprawnie i szybko. Dotychczas niewielkie płatności kartami stanowiły problem dla właścicieli sklepów. Płatności zbliżeniowe bardzo skutecznie mogą konkurować z gotówką. Rachunek do 50 zł można zapłacić bez składania podpisu, ani wprowadzania kodu PIN. Średni czas płatności wynosi: dla transakcji typu off-line – 2 sekundy, dla transakcji typu on-line bez PIN-u – 6-7 sekund, a z PIN-em – 10 sekund. Tymczasem średni czas dla transakcji gotówkowej to aż 29 sekund.
Płatności zbliżeniowe są tak samo bezpieczne jak tradycyjne transakcje przy użyciu kart płatniczych. Obecnie płatności takie wdrażane są w pierwszej kolejności przez sieci tzw. szybkiej obsługi gastronomicznej oraz punkty prasowe i sieciowe sklepy spożywcze. Dotychczasowe dane wystarczą, żeby stwierdzić, że rynek płatności bezgotówkowych będzie zmierzał w kierunku rozwoju i upowszechniania płatności wykorzystujących technologię zbliżeniową.
Cashback
Cashback to wypłata gotówki przez klienta przy okazji płacenia za zakupy. Usługa jest szczególnie przydatna w lokalizacjach, gdzie nie ma bankomatów lub jest ich niewiele. Obecnie na polskim rynku funkcjonuje ponad 25 tysięcy placówek detalicznych oferujących tę usługę i ich liczba ciągle wzrasta. Korzystanie z usługi cashback jest proste i wygodne. Wystarczy, aby klient płacąc kartą za zakupy, poprosił o wypłacenie żądanej kwoty. Maksymalnie może być to 200 zł. Taka transakcja potwierdzana zostaje poprzez złożenie podpisu na wydruku lub wprowadzenie kodu PIN na terminalu. Na rachunku kwota wypłaty i zakupów jest wykazana oddzielnie. Usługa przede wszystkim jest kierowana do punktów handlowych, które mają wielu klientów dokonujących częstych codziennych zakupów. Są to głównie sklepy spożywcze i stacje benzynowe. Cashback dla klientów jest wygodnym sposobem dostępu do gotówki. Właściciele sklepów, którzy zdecydują się na tę usługę mogą spodziewać się wyższych obrotów, bo warunkiem skorzystania z usługi jest dokonanie zakupu. Niewątpliwie jest to przewaga konkurencyjna w przypadku sklepów w niedalekiej lokalizacji.
Karty chipowe
Jeszcze do niedawna technologia karty płatniczej miała niewielkie znaczenie dla jej użytkownika. Teraz się to zmieniło. Wszystkie nowe karty wydawane są w standardzie EMV, czyli z chipem, a wiele dodatkowych funkcjonalności możliwych jest do uruchomienia tylko na nich. Na jednej karcie z chipem może być „zakodowana” karta debetowa, kredytowa, zbliżeniowa, bilet transportu miejskiego, programy lojalnościowe i wiele innych aplikacji, które do tej pory wymagały osobnego nośnika.
Jeszcze niedawno karta płatnicza traktowana była jako awaryjna metoda płatności w przypadku braku gotówki. Rozwój tego rynku i coraz bardziej dostępne nowe technologie sprawiają, że zaczyna ona zastępować cały portfel. Ta informacja jest szczególnie istotna dla detalistów, właścicieli sklepów, którzy jeszcze rozważają decyzję o instalacji terminala. Karta staje się narzędziem wielofunkcyjnym, po które nasi klienci będą sięgali coraz częściej.
Katarzyna Zubrzycka,
Dyrektor Obszaru Usług Rozliczeniowych w Polbank EFG
tagi: FMCG , HURT&DETAL , karty płatnicze , terminale , terminal do karty płatniczej , Polbank EFG ,
Dotychczasowy dyrektor sprzedaży i członek zarządu w Kraft...
Z najnowszego raportu pt. „Obawy i lęki mikro oraz małych...
W październiku 2024 r. całkowita wartość sprzedaży w...
Obie strony czeka kilka lat przygotowań...
Sztuczna inteligencja jest coraz mocniej wykorzystywana przez...
Ankietowani wskazali pięć rzeczy, których obecnie...
Do zmian muszą się dostosować także małe przedsiębiorstwa...
Z początkiem stycznia 2025 roku Polska obejmie rotacyjną...