Kategorie produktów

Karty płatnicze – 3 nowości, które zwiększą obroty sklepu

Piątek, 15 kwietnia 2011 HURT & DETAL Nr 04 (62) / 2011
W państwach UE średnio prawie jedna trzecia transakcji realizowana jest za pomocą kart płatniczych. Dla detalistów wynika z tego jeden wniosek: wprowadzenie możliwości płacenia kartą będzie konieczne. Prędzej czy później zrobi to nasza konkurencja i klienci będą oczekiwali możliwości płatności bezgotówkowych także od nas. Jednak nie ma powodów do obaw – posiadanie terminala to także sposób na dodatkowy zysk. Obrót w punktach akceptujących karty jest wyższy średnio od 10% do 15% niż w sklepach przyjmujących tylko gotówkę. Co więcej, obecnie możliwości terminali wykraczają znacznie poza przyjęcie płatności. Przyjrzyjmy się więc trzem najciekawszym innowacjom, które pomogą zwiększyć obroty w naszym sklepie.

Płatności zbliżeniowe


To najważniejsza innowacja na rynku kart płatniczych w ostatnich latach. Dzięki szybkiemu rozwojowi sieci akceptantów i obniżeniu opłat za użytkowanie, usługa jest coraz bardziej powszechna. Szacuje się, że dotychczas w Polsce banki wydały już 3 miliony kart zbliżeniowych. Rozwiązanie to dedykowane jest głównie dla transakcji niskokwotowych, które muszą być dokonywane sprawnie i szybko. Dotychczas niewielkie płatności kartami stanowiły problem dla właścicieli sklepów. Płatności zbliżeniowe bardzo skutecznie mogą konkurować z gotówką. Rachunek do 50 zł można zapłacić bez składania podpisu, ani wprowadzania kodu PIN. Średni czas płatności wynosi: dla transakcji typu off-line – 2 sekundy, dla transakcji typu on-line bez PIN-u – 6-7 sekund, a z PIN-em – 10 sekund. Tymczasem średni czas dla transakcji gotówkowej to aż 29 sekund.


Płatności zbliżeniowe są tak samo bezpieczne jak tradycyjne transakcje przy użyciu kart płatniczych. Obecnie płatności takie wdrażane są w pierwszej kolejności przez sieci tzw. szybkiej obsługi gastronomicznej oraz punkty prasowe i sieciowe sklepy spożywcze. Dotychczasowe dane wystarczą, żeby stwierdzić, że rynek płatności bezgotówkowych będzie zmierzał w kierunku rozwoju i upowszechniania płatności wykorzystujących technologię zbliżeniową.


Cashback


Cashback to wypłata gotówki przez klienta przy okazji płacenia za zakupy. Usługa jest szczególnie przydatna w lokalizacjach, gdzie nie ma bankomatów lub jest ich niewiele. Obecnie na polskim rynku funkcjonuje ponad 25 tysięcy placówek detalicznych oferujących tę usługę i ich liczba ciągle wzrasta. Korzystanie z usługi cashback jest proste i wygodne. Wystarczy, aby klient płacąc kartą za zakupy, poprosił o wypłacenie żądanej kwoty. Maksymalnie może być to 200 zł. Taka transakcja potwierdzana zostaje poprzez złożenie podpisu na wydruku lub wprowadzenie kodu PIN na terminalu. Na rachunku kwota wypłaty i zakupów jest wykazana oddzielnie. Usługa przede wszystkim jest kierowana do punktów handlowych, które mają wielu klientów dokonujących częstych codziennych zakupów. Są to głównie sklepy spożywcze i stacje benzynowe. Cashback dla klientów jest wygodnym sposobem dostępu do gotówki. Właściciele sklepów, którzy zdecydują się na tę usługę mogą spodziewać się wyższych obrotów, bo warunkiem skorzystania z usługi jest dokonanie zakupu. Niewątpliwie jest to przewaga konkurencyjna w przypadku sklepów w niedalekiej lokalizacji.


Karty chipowe


Jeszcze do niedawna technologia karty płatniczej miała niewielkie znaczenie dla jej użytkownika. Teraz się to zmieniło. Wszystkie nowe karty wydawane są w standardzie EMV, czyli z chipem, a wiele dodatkowych funkcjonalności możliwych jest do uruchomienia tylko na nich. Na jednej karcie z chipem może być „zakodowana” karta debetowa, kredytowa, zbliżeniowa, bilet transportu miejskiego, programy lojalnościowe i wiele innych aplikacji, które do tej pory wymagały osobnego nośnika.
Jeszcze niedawno karta płatnicza traktowana była jako awaryjna metoda płatności w przypadku braku gotówki. Rozwój tego rynku i coraz bardziej dostępne nowe technologie sprawiają, że zaczyna ona zastępować cały portfel. Ta informacja jest szczególnie istotna dla detalistów, właścicieli sklepów, którzy jeszcze rozważają decyzję o instalacji terminala. Karta staje się narzędziem wielofunkcyjnym, po które nasi klienci będą sięgali coraz częściej.


Katarzyna Zubrzycka,
Dyrektor Obszaru Usług Rozliczeniowych w Polbank EFG

tagi: FMCG , HURT&DETAL , karty płatnicze , terminale , terminal do karty płatniczej , Polbank EFG ,